Soms lees je iets op internet wat je aan het denken zet. Vorige week was dat een artikel over rijhulpsystemen. Pricewise schreef dit artikel naar aanleiding van een onderzoek van het Verbond van Verzekeraars naar de invloed van rijhulpsystemen op de kans om betrokken te raken bij een ongeval. Als je de juiste hulpmiddelen in je auto hebt, verkleint dat de kans op een aanrijding aanzienlijk. Blijkbaar zijn we toch niet zulke goede chauffeurs als we denken!
Welke rijhulpsystemen moet je hebben?
Uit het onderzoek kwamen drie systemen naar voren die de kans op een ongeluk flink verkleinen:
- Lane Keep Assist: deze assistent helpt je om tussen de lijnen te blijven rijden. Dat levert 67% minder kans op een ongeluk op.
- Rear Collission Warning: dit systeem waarschuwt achteropkomend verkeer als ze je dreigen aan te rijden en helpt de gevolgen te beperken. Dat zorgt voor 50% minder aanrijdingen.
- Blind Spot Warning: waarschuwt voor verkeersdeelnemers in je dode hoek. Hiermee heb je 33% minder kans op een ongeluk.
Wat mij opvalt aan dit rijtje, is dat het allemaal systemen zijn die doen wat je als mens zelf ook zou moeten kunnen. Tussen de lijntjes rijden zou toch geen probleem moeten zijn. Je voorganger in de gaten houden is ook iets wat je altijd zou moeten doen. De blinde hoek is misschien lastiger, maar ook daar geldt dat je er bijvoorbeeld als fietser niet in hoeft te zitten. Als we allemaal maar wat beter zouden opletten. Blijkbaar is onze aandacht in het verkeer toch een probleem.
Cruise Control
Als je zelf geen gas hoeft te geven, zal je aandacht alleen maar meer verslappen, lijkt me. Adaptive Cruise Control, dat de snelheid niet domweg constant houdt maar ook de afstand tot de voorganger in de gaten houdt, is dan een beter alternatief. In het artikel van Pricewise wordt Adaptive Cruise Control wel genoemd maar niet als een van de grote ongelukken-verminderaars. Dat vind ik apart, je zou toch verwachten dat een systeem dat zorgt dat je voldoende afstand houdt ook veel ellende kan voorkomen.
Rijhulpsystemen verplicht vanaf 2022
Als je vanaf 2022 een nieuwe auto koopt, moeten daar verplicht een aantal rijhulpsystemen in zitten. Te denken valt daarbij aan rijbaanondersteuning, parkeersensoren, een achteruitrijcamera en een noodremsysteem. Dit zou het verkeer veiliger moeten maken. Natuurlijk zal het even duren voordat het effect daarvan merkbaar is. Er blijven immers nog een groot aantal auto’s van voor 2022 rondrijden die die systemen niet hebben.
Lagere premie voor je autoverzekering?
Misschien zijn er dan minder aanrijdingen, als zo’n moderne auto wel betrokken is bij een ongeluk, zal de schade groter zijn. Al die dure systemen moeten dan ook vaak vervangen worden. Toch verwacht Pricewise in de toekomst lagere premies voor autoverzekeringen dankzij de systemen. Het zou in ieder geval makkelijker moeten worden om je rijbewijs te halen, als je steeds minder zelf hoeft te kunnen. Ik ben benieuwd!
Alle artikelen in deze categorie:
- Geld lenen, moet je dat wel doen?
- Geld over door corona, wat doe je ermee?
- Het is weer tijd voor je zorgverzekering!
- Minder inkomen, wat nu?
- Minder premie autoverzekering door rijhulpsystemen?
- Spaargeld ongewenst bij de banken?
- Uw energiecontract kan goedkoper!!