De telefoon gaat. Natuurlijk komt het nu even niet uit, maar je neemt toch op. Enigszins afwezig hoor je het verhaal aan van de persoon aan de andere kant van de lijn. Je energiecontract kan goedkoper, daar komt het verhaal op neer. Oké, doen dan maar? Je hebt nog wat twijfels, wilt het nog met je partner overleggen. Maar je moet echt nu beslissen. Goed, je geeft akkoord. En zo ben je zomaar ineens zonder enige vorm van vergelijkend onderzoek overgestapt op een andere energieleverancier en je weet niet eens zeker hoe je er nu eigenlijk beter van wordt.
Herkenbaar?
Wat is je overkomen?
Ik zeg met opzet ‘wat is je overkomen’ en niet ‘wat heb je gedaan’. Je denkt misschien wel dat je volledig zelf in de hand hebt waar je ja op zegt, maar dat blijkt tegen te vallen. Je zult niet de eerste zijn die tegen zijn of haar zin iets afsluit. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in dit soort telefonische verkoop. En die doen dat niet bepaald netjes. Hun personeel is goed getraind in het toepassen van allerlei psychologische trucjes waardoor je sneller geneigd bent om toe te geven. Pas nadat je akkoord bent gegaan met de overstap, krijg je het nieuwe contract toegestuurd. Dan kun je pas echt zien waar je ja op hebt gezegd.
Telefonische verkoop is soms illegaal
Nu is het zo dat de telefonische overeenkomst niet altijd op een rechtsgeldige manier tot stand komt. Het tv-programma Kassa heeft daar een tijd geleden al aandacht aan besteed. Dat is goed nieuws voor jou als slachtoffer: misschien zit je er dus eigenlijk niet aan vast. De Autoriteit Consument & Markt geeft op de website duidelijke informatie over hoe zo’n contract afgesloten kan worden, en wanneer het niet geldig is. Controleer dus even of je wel echt vastzit aan het ongewenste contract als je per ongeluk ergens ja tegen hebt gezegd.
Tijd voor actie
Het eerste wat je zou moeten doen, is bekijken of je dit energiecontract wel echt wilt. Zijn de tarieven lager dan in je oude contract? Moet je een boete betalen omdat je een vast contract openbreekt? En zo ja, wordt dit volledig vergoed door de nieuwe leverancier? Zitten er nog addertjes onder het gras waar je niet gelukkig van wordt, zoals een extreem lange looptijd? Zie je door de bomen het bos niet meer, of zie je dat het nieuwe contract helemaal niet is wat je wilt, dan zit er maar één ding op: het contract ongedaan maken.
Gelukkig is er de bedenktijd
Maar ga maar eens het gevecht met zo’n bedrijf aan. Dat kost een hoop tijd, frustraties en energie. Een meer praktische oplossing is om gebruik te maken van je bedenktijd. Heb je telefonisch een energiecontract afgesloten, dan is die bedenktijd 14 dagen. Meteen dat contract weer opzeggen dus!
Alle artikelen in deze categorie: